רונן מרדכי גרין / איך יזם עובר מדינה?


ביקור והכרות מקדימה
רונן מרדכי גרין ציין כי מומלץ שהמוצבות החדשות יגיעו לביקור מוקדם במדינת היעד, יחד עם נציג החברה או מוצב אחר. יש להציג להם את מקום העבודה, הסביבה והאנשים, להציג אותם בפני הנהלת החברה או פורום מתאים אחר ועל ידי כך להקל עליהם את ההלם הראשוני הצפוי.
חפיפה
במידה ומתאפשר, יש לבצע חפיפה בין המוצבת החדשה וקודמה בתפקיד. אם מדובר בעובד ישראלי שחזר כבר לארץ, אפשר לקבל ממנו הדרכה ומידע נדרש. הצורה הטובה ביותר היא חפיפה במקום ההצבה החדש, לתקופה מסוימת שמוגדרת מראש. אי אפשר להסתמך רק על תהליך חפיפה, כי יהיו מקרים בהם החפיפה לא תהיה טובה, או מסיבות של חוסר זמן, או מסיבות אחרות בהן העובד הקודם לא מעונין לשתף פעולה, ואז לא יעביר את כל הידע הקיים.
לאחר המעבר
הלם תרבות הכנה ומניעה
הלם תרבותי  מתואר במספר שלבים שהמוצב עובר לאחר הגעתו למדינת היעד
  1. שלב ירח דבש- שלב שבו מוצב אשר הגיע לארץ זרה חווה התרגשות וסקרנות של תייר, אך הזהות הבסיסית שלו היא בארץ מוצאו.
  2. שלב היעדר חוש כיוון - המוצב המום מדרישותיה של התרבות החדשה לא יודע איך להתמודד עם כל  הגירויים שבסביבה החדשה,  חש היעדר חוש כיוון, חווה תחושת אשמה וירידה בהכרת הערך העצמי.
  3. שלב המרירות והעוינות- המוצב חווה כעס ועוינות כלפי התרבות החדשה משום שהיא אינה מוכרת לו ומתאימה לו כמו התרבות שהוא מכיר.
  4. שלב ההסתגלות והאינטגרציה- שלב זה כולל אינטגרציה של מאפייני התרבות החדשה ויכולת  מוגברת לתפקד בה. המוצב מודע הרבה יותר ליתרונות והחסרונות שבתרבות  שהוא מכיר ורגיל אליה ובזו החדשה.
  5. שלב הדו תרבותיות- המוצב חש בנוח בתרבות החדשה שהוא מוצב בה וגם בתרבות הישנה.  לא כל המוצבים מגיעים לשלב זה.

עם הגעתו של המוצב למדינת היעד, רונן מרדכי גרין מסביר כי גם אם עבר הכנה, ואפילו אם היה בביקור מוקדם, הוא עלול לחוות הלם תרבות. הלם תרבות יכול להתחיל עם המפגש הראשוני של המוצב עם הסביבה במדינת היעד (כבר בשדה התעופה)  ויכול להמשך.
הצורך בהתמודדות עם סמלים לא מוכרים, קודי התנהגות לא מוכרים, התנהגויות ביום יום, הבעות פנים ותנועות גוף חדשות, כל אלה יכולים לגרום הלם תרבות. המוצב יכול להרגיש חוסר אונים, בלבול,  דכאון, עצבנות עוינות, פחדים ורצון לשוב הביתה. כל אלה יכולים להביא אותו להתנהגויות  שיפריעו לו במהלך ההסתגלות למקום החדש, ובתהליך הכניסה לתפקיד המיועד.
חשוב שהארגון השולח יכין את העובדות מראש, אבל גם חשוב שלאחר המעבר, תהיה להן כתובת  זמינה לכל שאלה שעולה להן. מעין "קו חם" או "חונך חברתי".

Comments

Popular posts from this blog

רונן מרדכי גרין / אוקיינוס כחול ואדום

רונן מרדכי גרין / אילת היא יעד מעולה להשקעות נדלן

רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) על השקת קניון ים המלח