רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) - הזדמנויות ליזמים

רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) מציג הזדמנויות יזמיות בין לאומיות יצירתיות, נטילת סיכונים וחדשנות, הכרחיות לא רק לפיתוח מוצרים חדשים אלא גם לחדירה לשווקים גלובליים. להמחשה, נסתכל על מנהל בשם מל מיקסון: הוא קנה חברה שייצרה כיסאות גלגלים שנוהלה בצורה מיושנת וללא מעוף ויצירתיות. לחברה היה מגוון מוגבל של מוצרים, ללא תיכנון למוצרים חדשים ונתח השוק שלה היה קטן.מיקסון גרם לפיתוח כיסאות גלגלים חדשים בטכנולוגיה חדישה והרחיב את סל המוצרים של החברה. כשמתחרה מטייוואן ניסה להיכנס לשוק ולמכור מוצרים ב 20% פחות ממחיר השוק, מיקסון העביר חלק מפס הייצור של מוצריו למקסיקו כדי להוזיל את עלויות הייצור. השינוי גרם לכך שהמתחרה נסוג, כיוון שהמתחרה כבר לא הוביל במחיר, ומוצרי החברה של מיקסון הובילו בנוסף גם באיכות וגם בשירות. מאז שיעורי הצמיחה של החברה היא 19% בשנה, מ1979 עד 2002. סל המוצרים כולל בנוסף לכיסאות גלגלים ידניים ומכנים, גם מוצרים רפואיים ביתיים כמו מכונות הנשמה, מיטות מיוחדות וכו. מיקסון ידע גם לנהל את החברה שלו וגם לפתח אותה ע"י יזמות חדשניות. מנהלים רבים מתקשים לנהל ולפתח את החברה שלהם בעיקר בכל הנוגע לפיתוח בינלאומי, כיוון שיש להשתמש בשיטות שונות לפיתרון בעיות במדינת האם ובשיטות אחרות לבעיות המתרחשות בארצות זרות. יש להתחשב גם בשיקולים גיאוגרפיים, כלכליים, מבניים ופרוצדורליים. מנהלים אלה שוכחים אקסיומה מרכזית בעסקים: הדבר הקבוע היחידי הוא השינוי. מהי יזמות בינלאומית? זהו תהליך יזמי שבו הפעילות העסקית מתפרסת על יותר ממדינה אחת. הפעילות יכולה להיות יבוא, יצוא, פתיחת משרד או פירסום מודעה בעיתון. עסקים מקומיים מול עסקים בארצות זרות היזם צריך להבין איך נבדלים עסקים מקומיים מול עסקים בארצות זרות ולהגיב בהתאם לשינויים נדרשים. התפתחות כלכלית: יזם בארצות הברית אינו צריך לדאוג לתשתיות במדינה כמו לכבישים, חשמל, תקשורת וכו. רונן מרדכי גרין מציין כי מנגד במדינות הלוקות במשתנים אלה קשה יותר לנהל עסקים בצורה יעילה. שער המטבע: מאזן התשלומים יכול לגרום לשינוי תכוף בשערי מטבע שיביא לרווחים, להפסדים או לשינוי במחירים ממקום למקום. לדוגמא, כשלירה האיטלקית היתה בשפל, מכוניות מתוצרת פיאט נמכרו בזול בארצות הברית כיוון שדולר אחד היה שווה להרבה לירות איטלקיות. אופי השיטה הכלכלית: יש קשיים רבים לעסקים במדינה שהכלכלה שלה בעייתית. למשל בשנות השישים היו קיימים פערים גדולים בכלכלה של מזרח אירופה מול הגוש המערבי: כשפפסי נכנסה לשוק הרוסי אחרי המלחמה הקרה, היא לא פעלה בדרך העסקית המקובלת אלא נקטה בשיטת הברטר: בתמורה לטכנולוגיה ולסירופ של פפסי שישווק בברית המועצות, פפסי קיבלה את הזכות לשווק וודקה בארצות הברית. סביבה פוליטית חוקתית: בעיות חוקתיות ופוליטיות יכולות להשפיע על העסקים ועל ההחלטות של היזמים. למשל: איסור לייבא לארצות הברית סוגים מסויימים של מכוניות אירופאיות, התנודות החזקות במחירי הנפט או חוקי המיסוי המשתנות בין מדינה ומדינה ויכולות להשפיע על מחיר המוצר. ע"פ רונן מרדכי גרין סביבה תרבותית: הסביבה התרבותית מציבה מכשולים רבים בפני היזם כמו שפה, התנהגות וכו. גם בעיות אתיות יכולות לצוץ למשל במדינה שהשוחד היא דרך לשרוד בה. סביבה טכנולוגית: המוצרים מיוצרים בהתאם לארץ היצור ויכולים להיות נבדלים מארץ לארץ. למשל: מהנדסי מכוניות צריכים לקחת בחשבון גורמים מסויימים: מכונית המיוצרת בארצות הברית מתוכננת לנסוע על כבישים רחבים ותצרוכת דלק זולה יותר מאשר מכונית המיוצרת באירופה. 

Comments

Popular posts from this blog

רונן מרדכי גרין / אוקיינוס כחול ואדום

רונן מרדכי גרין / אילת היא יעד מעולה להשקעות נדלן

רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) על השקת קניון ים המלח