רונן מרדכי גרין - מהי רכישה ממונפת?

 

רכישה ממונפת מסביר רונן מרדכי גרין קורת כאשר יזם משתמש בהלוואה לרכישת מיזם במזומן. רוב הרכישות הממונפות קורות כאשר היזם מאמין שהוא או היא יכולים לנהל את החברה ביעילות רבה יותר מהמנהל הנוכחי. הבעלים יכול להיות יזם או בעלים אחר שרוצה לפרוש. הבעלים יכול להיות תאגיד שמעוניין להשתחרר מחברת הבת שקטנה מידי או שאינה מתאימה לתוכניות האסטרטגיות הארוכות טווח של התאגיד.

היזם נדרש למימון חיצוני מפני שמשאביו מוגבלים לרוב והנכס הנרכש משמש כעירבון.

את ההון הנדרש היזם בד"כ משיג מהבנקים קרנות הון סיכון וחברות הביטוח.

כל אחד מהגופים הללו דורש ביטחונות וערבויות בצורות שונות. ללא קשר תוכנית הפירעון צריכה להיות מתואמת עם תזרימי המזומנים שצפויים לחברה. שיעור הריבית משתנה בד"כ ועקבי עם תשואה של השקעה בעלת סיכון דומה.

ברוב הרכישות הממונפות החוב עולה על ההון העצמי ביחס של 5 ל 1 לעיתים ביחס של 10 ל-1 זה יחס  גבוה באופן יחסי מאשר בחברות טיפוסיות. אף על פי שזה הופך את הסיכון העסקי  לגדול, המפתח להצלחת הרכישה הממונפת היא לכסות את הקרן והריבית באמצעות הגידול במכירות וברווחים . יכולת זו תלויה בכישורים של היזם ובחוזק וביציבות של החברה.

כיצד היזם קובע האם חברה ספציפית היא מועמדת טובה לרכישה ממונפת?

קביעה זו מתבצעת דרך תהליכי הערכה הבאים.

  1. היזם צריך לבדוק האם הדרישות של הבעלים הנוכחי הגיוניות. טכניקות כמותיות וסובייקטיביות רבות יכולות לסייע בקבלת ההחלטה.

הערכות סובייקטיביות צריכה להיעשות לבאים: התחרותיות בתעשייה והעמדה התחרותית של החברה בתעשייה , הייחודיות של ההצעה והשלב במחזור החיים, היכולות של ההנהלה ואנשי מפתח אחרים בחברה הנשארים בחברה.

משתמשים בטכניקות הכמותיות  על מנת להעריך את הצעת המחיר.תחזית  יחס מחיר הכנסות של הרכישה הממונפת  צריכה להיות מחושבת וצריך להשוותה עם חברות ברות השוואה, כמו כן את הערך הנוכחי של ההכנסות העתידיות ואת הערך בספרים.


  1. על היזם להעריך את קיבולת החוב של החברה . זה קריטי במיוחד מפני שהיזם מעוניין גייס כמה שיותר הון בצורה של התחייבות ארוכת טווח. כמות ההתחייבות ארוכת טווח 

שרכישה ממונפת יכול לשאת תלוי בתחזית העתידית של הסיכון העסקי והיציבות של התזרים המזומנים העתידי. תזרים המזומנים חייב לכסות את החוב לטווח הארוך על מנת לממן את הרכישה הממונפת. כל סכום כספי שהחברה לא תוכל החזיר  בהתחייבויותיה  ארוכות  הטווח בשל מחסור בתרימי המזומנים יצטרכו להגיע מהון העצמי של הבעלים.

  1. היזם חייב לפתח חבילה פיננסית מתאימה. החבילה הפיננסית חייבת לענות על מטרות ספק הכספים כמו כן על מטרות החברה והיזם. למרות שהחבילה הפיננסית של הרכישה הממונפת תפורה לסיטואציה מסוימת יש בד"כ מגבלות מסוימות, כמו ללא תשלומי דיבידנד. 

  לעיתים קרובות לחוזה רכישה ממונפת עם קרן הון סיכון יש ערובה שהוא בר המרה למניות בתאריך מאוחר יותר

 

רונן מרדכי גרין / צילום: תמר מצפי 

רונן מרדכי גרין / צילום: תמר מצפי


Comments

Popular posts from this blog

רונן מרדכי גרין / אוקיינוס כחול ואדום

רונן מרדכי גרין / אילת היא יעד מעולה להשקעות נדלן

רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) על השקת קניון ים המלח