רונן מרדכי גרין מציג טיפים ביזמות

 

זיכיון היא אמצעי לכניסה לעסק חדש שיכולה להקטין את הסיכון להפסדים כספיים של הזכיין ודרך שבו היזם יכול להרחיב את עסקיו ע"י מתן אפשרות לאחרים לשלם עבור השימוש בנוסחה העסקית שלו.

עבור הזכיין היתרון בזיכיון שהוא או היא נכנסים לעסק עם שם מוכר, מוצר או שירות. המזכה לרוב מסייע גם בניהול הזיכיון, התמיכה הנ"ל חוסכת לזכיין זמן וכספים רבים.כמו כן הזכיין זוכה למידע מקיף בנוגע לשוק ובקרה תפעולית ומבנית שמסייע לו לנהל את העסק ביעילות.

גם לשיטת זו קיימים חסרונות  שהם בעיקר אי היכולת של המזכה לספק את השירותים, את הפרסום ואת המיקום שהובטח לזכיין.

על פי רונן מרדכי גרין עבור המזכה היתרון העיקרי של הזיכיון זה שהוא או היא יכולים להרחיב את העסק במהירות, ומשתמשים רק במעט מההון העצמי.

גם המזכה נכנס  לסיכונים מסוימים כאשר הוא בוחר להתרחב באמצעות זיכיון.

במקרים מסוימים המזכה יגלה שקשה מאוד למצוא זכיינים איכותיים. ניהול רע, למרות כל ההכשרות, עלול להוביל לכישלון מקומי מה שעלול להקרין על כלל הרשת. ככל שמס' הזיכיונות גדל כך השליטה  

הופכת להיות קשה.

יזם יכול להשיג צמיחה גם דרך מיזם משותף. על מנת שהצמיחה בעזרת המיזם המשותף תצליח על היזם להעריך בזהירות את המצב והשותפים בפוטנציה.

ראשית היזם צריך לבצע הערכה מדויקת של הצד השני על מנת לנהל את הישות החדשה .

שנית צריכה להיות סימטריה בין שתי החברות  במונחים של כימיה וצירוף של המשאבים שלהם.

שלישית הציפיות מהמיזם המשותף צריכים להיות הגיוניים. לעיתים אחד מהצדדים מצפה שהמיזם המשותף יהווה תרופה מרפא לכלל בעיות החברה.

לבסוף, התזמון חייב להיות נכון.

דרך נוספת שבה יזם יכול להתרחב  הוא ע"י רכישה של עסק קיים . ישנם יתרונות רבים לרכישה  כגון: גישה לעסק עם הישגים ודימוי מבוסס, מיקום מוכר, הפצה מבוססת ,צינור משאבים ועובדים מיומנים.

מעבר לכך עלות הרכישה יכול להיות זולה מכל מכשיר צמיחה אחר. בכל אופן, ההיסטוריה  מזכירה  שרכישה מצליחה רק בשוליים.

ליזמים יש ביטחון יתר ביכולתם להשיג סינרגיה, שילוב תרבות ארגונית ולשמר את עובדי המפתח.

לאחר ששקלו את התהליכים והתנאים של הרכישה, על היזמים להחליט על מחיר הוגן לעסק.

מיזוג ורכישה ממונפת – הם דרכים נוספות שבהם היזם יכול להצמיח את העסק שלו.

יכולת הכרחית להצליח בדרכים הללו היא היכולת  של היזם לבצע מו"מ.

מו"מ מועיל כרוך בשתי משימות.

המשימה הראשונה  כרוכה בהחלטה כיצד ההטבות מהיחסים יחולקו בין הצדדים.

המשימה השנייה  היא לחקור  את ההטבות ההדדיות שניתן להשיג מהיחסים.

לבצע מו"מ בדרך שממקסם את ההטבות  זה דורש מהיזם להשתמש במידע על מנת לגלות את ההעדפות  שלו ואלו של הצד השני  על מנת ליצור תוצאה שהיא מועילה לשני הצדדים.

זה דורש הערכה ראשונית של היזם עצמו ושל הצד השני תוך שימוש באסטרטגיה על מנת להפיק מידע נוסף בזמן המו"מ על מנת לידע טוב יותר את הערכות הראשוניות הללו.

בסיום הפרק מוצעים 4 הערכות חשובות שעל יזם לקחת  ו-4 אסטרטגיות שבעזרתם ניתן להשיג מו"מ מוצלח.


רונן מרדכי גרין

Comments

Popular posts from this blog

רונן מרדכי גרין / אוקיינוס כחול ואדום

רונן מרדכי גרין / אילת היא יעד מעולה להשקעות נדלן

רונן מרדכי גרין (מוטי גרין) על השקת קניון ים המלח